انواع فیلر ها

تزریق ژل و چربی

فیلرها(پرکننده ها) ی پوستی (dermal fillers ) شامل ژل های تزریقی و چربی می باشند. این ها موادی هستند که در داخل پوست تزریق شده و موجب افزایش حجم و بنابراین صاف کردن چین و چروکها،برجسته کردن لبها، و کاهش عمق فرورفتگیهای صورت می شوند.در بعضی موارد اثر آنها شبیه لیفت صورت است ولی بدون جراحی و با هزینه کمتر.البته این درمانها دائمی نیستند و نیازمند تکرار می باشند. بعضی فیلرها همراه با درمانهای جوانسازی دیگر صورت مثل تزریق بوتاکس استفاده می شوند. پزشک شما با ارزیابی نیازهای شما یک یا چند درمان مورد نیاز شما را توصیه خواهد کرد.

فیلرهای موقتی (Temporary ):

– چربی انسانی ( Autologous fat )

تزریق چربی شامل برداشتن چربی خود شخص از شکم یا ران و تزریق به نواحی خاصی از صورت است که چربی آنها کاهش یافته است. فقط مقادیر کوچکی از چربی برداشته می شوند بنابراین این عمل را نباید با لیپوساکشن اشتباه کرد.

چون چربی از بدن خود شما حاصل می شود بنابراین ریسک واکنش حساسیتی یا دفع پیوند توسط بدن شما وجود ندارد. باید توجه داشته باشید که تمام سلولهای زنده چربی بعد از پیوند به محل جدید زنده نمی مانند و باید انتظار جذب درصد نسبتاً بالایی از چربی تزریق شده را داشته باشید. به این دلیل پزشک شما احتمالاًدر ناحیه مورد درمان بیش از حد لازم تزریق خواهد کرد.چربی برداشته شده رامی توان برای رتوش ذخیره نمود.

– اسید هیالورونیک ( Hyaluronic Acid )

هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی است که در بدن شما یافت می شود. مقادیربالایی از آن در بافت همبندی نرم و در مایع چشم وجود دارد. این ماده در بعضی غضروفها و مایع مفاصل و در بافت پوست هم وجود دارد. یکی از کاربردهای این ژل تزریق به داخل مفصل افراد دچارآرتریت است تا باعث کاهش درد مفاصل آنها شود. وقتی این ژل در صورت تزریق می شود مثل یک بالش پرشده عمل کرده و ساختمانهای صورت را که ممکن است به علت روند طبیعی پیر شدن دچار کاهش حجم یاشلی شده باشند ، ساپورت می کند. این ژل همچنین آب را به سطح پوست می آورد تا آنرا با طراوت و قابل انعطاف نشان دهد.

اسید هیالورونیک از منشا حیوانی تهیه نمی شود و سنتتیک می باشد. از نامهای تجاری معتبر آن می توان از Juviderm ، Esthelis ، Restylane و Perlane نام برد.

– کلسیم هیدروکسیل آپاتیت (Calcium hydroxylapatite )

سنگین ترین فیلر پوستی است و بطور طبیعی در استخوانهای انسان وجود دارد. ژل مورد استفاده یک ماده بیوسنتتیک است یعنی محصول انسانی یا حیوانی نیست و بنابراین ریسک واکنش حساسیتی پایین است.

این ماده ابتدا در دندانپزشکی و جراحی ترمیمی مورد استفاده قرار گرفت و سالها بدون مشکل بکار رفته است.

این ژل حاوی اجزاء کوچکی است که بصورت داربست عمل می کنند. کلاژن خود شما روی این داربست رشد می کند. با گذشت زمان این اجزاء ( پارتیکل ها ) به آرامی حل شده و به یونهای کلسیم و فسفات تبدیل می شوند.

این فیلر پوستی نتایج خیلی طبیعی دارد.جابجا نمی شود و عوارض آن نادر هستند. از آن برای پرکردن عمیق ترین چین و چروکهای پوستی مثل خط خنده(nasolabial fold ) ، خطوط عمودی کنار گوشه لب ( marionette lines ) و خطوط اخم (frown lines ) استفاده می شود. از آن همچنین برای افزایش حجم گونه ها و قسمتهای دیگر صورت استفاده می گردد. از نامهای تجاری این ماده Radiesse می باشد.

– اسید پلی لاکتیک ( Polylactic Acid )

یک فیلر پوستی سنتتیک است که در صورت تزریق شده و موجب تولید کلاژن توسط خود بدن می شود. این نوع فیلر یک محرک دانسته می شود. این ماده غیرسمی بیش از ۴٠ سال بعنوان ماده نخ بخیه مورد استفاده قرار گرفته است .بیشترین تاثیر آن در نیمه تحتانی صورت است برای پر کردن خط خنده و پرکردن لبها.

برخلاف فیلرهای دیگر تاثیر این ماده فوری نیست بلکه با تحریک تولید کلاژن خود بدن نتایج به تدریج در طی چند ماه ظاهر می شوند. احتمالاً برای رسیدن به نتیجه مطلوب ٣ تزریق ماهیانه لازم باشد. با هر تزریق تحریک دوباره کلاژن خود شما انجام می شود. سپس ۴-۶ هفته برای دیدن اثر کامل زمان لازم می باشد.

تنها نوع تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا SCULPTRA می باشد.

فیلرهای نیمه دائمی (Semi-permanent)

فیلرهای PMMA  ) Polymethyl methacrylate  )حاوی ٢٠% میکرواسفرهای کوچک PMMA معلق در ٨٠% ژل خالص شده کلاژن هستند. این ماده که نیمه دائمی است را می توان برای درمان چین های متوسط تا عمیق بخصوص خط خنده ( nasolabial folds ) استفاده کرد. از آن همچنین می توان برای پرکردن جای زخم فرورفته استفاده نمود. چند ماه بعد از تزریق ژل کلاژن از بین می رود و بدن شما کلاژن طبیعی خودش را ساخته و مناطق زیر پوست را پر می کند.ممکن است برای دیدن نتیجه نهایی تا ٣ ماه به زمان نیاز داشته باشیم.

از نام های تجاری آن می توان از Artefill نام برد.

توجه داشته باشید که در صورتیکه راه حل دائمی مدنظر شما باشد باید جراحی را انتخاب کنید. درصورتیکه می خواهید جراحی را به تعویق بیندازید تا زمانیکه برای جراحی آماده شوید می توانید با تزریق فیلرها بهبودی قابل توجهی درصورت خود بدست آورید. فقط بیاد داشته باشید که برای حفظ اثر آن باید درمان خود را تکرار نمایید.

سوالات شایع در مورد ژل های تزریقی:

 

پرسش:اگر پس از تزریق ژل پشیمان شوم چه کنم؟

پاسخ: در صورتیکه ژل تزریق شده، هیالورونیک اسید باشد با تزریق آمپول هیالورونیداز در محل از بین می رود. این ماده، آنزیمی است که اسید هیالورونیک را از بین می برد و برای تصحیح عوارض فیلرهای هیالورونیک اسید مثل برجستگی های ناشی از ژل استفاده می شود.
لازم به توضیح است که در موارد زیر مصرف هیالورونیداز ممنوع است:

_ آلرژی به نیش زنبور (زهر زنبور حاوی هیالورونیداز است).

_ حساسیت به هیالورونیداز

_ مصرف همزمان فوروزماید، اپی نفرین، بنزو دیازپین ها(دیاز پام)، هپارین، یا فنی توئین

_حاملگی

زمان شروع اثر هیالورونیداز بستگی به مقدار دارو دارد. با مقدار مصرف محافظه کارانه 5-20 واحد، صاف شدن محل تزریق ممکن است 1-2 هفته بعد از تزریق دیده می شود. با مقادیر بالای هیالورونیدازیعنی حدود 150-200 واحد، اثر دارو ممکن است در طی چند ساعت مشخص شود.

 

پرسش: آیا می توان قسمتی از ژل های مصرف شده را نگهداری و بعد از مدتی استفاده کرد؟

پاسخ: دربیشتر موارد، بروشورهای ژل های تزریقی توصیه می کنند این عمل انجام نشود. نگرانی اصلی، احتمال آلودگی باکتریایی و افزایش خطر عفونت است. اخیرا” یک مطالعه گذشته نگرعوارض عفونی استفاده از فیلرهای هیالورونیک اسید (ژویدرم و رستیلن) را که بمدت 6 ماه در دمای 4 درجه سلسیوس نگهداری شده بودند بررسی کرد و عفونت مرتبط پیدا نکرد.

 

 

 

موارد منع مصرف ژل های تزریقی :

_ حاملگی یا شیر دهی

_ عفونت در ناحیه درمان (مثل تب خال یا آکنه)

_ استعداد بیمار برای تشکیل گوشت اضافه (کلوئید یا اسکار هیپرتروفیک)

_ اختلالات خونریزی دهنده (مثل کمبود پلاکت های خونی یا استفاده از داروهای ضد انعقاد)

_ مصرف داروی اکوتان در 6ماه گذشته

_ آتروفی پوست (نازکی پوست ناشی از مصرف طولانی مدت کورتون یا بیماری ژنتیک مثل سندروم اهلرز-دانلوس)

_ اختلال در ترمیم (مثل ضعف ایمنی)

_ بیماریهای پوستی در ناحیه درمان (مثل ویتلیگو، پسوریازیس، اگزما)

_ بیماری کنترل نشده سیستمیک

_ واکنش حساسیتی (آنافیلاکتیک) قبلی

_ آلرژی های شدید متعدد

_ حساسیت به مواد تشکیل دهنده ژل

_ اختلات روانی یا انتظارات نا معقول بیمار
دستورات قبل و بعد از تزریق ژل:

قبل از درمان:

به مدت دو هفته ازمصرف  این داروها اجتناب کنید:

آسپیرین(هر محصولی حاوی اسید استیل سالیسیلیک)، ویتامینE ،    st.John’s wort ، مکمل های حاوی ginkgo ، سیر، و جنسینگ.

به مدت دو روز از مصرف بروفن (ادویل) و الکل خودداری کنید.
بعداز درمان:

_قرمزی و تورم در ناحیه درمان شایع است و در طی چند روز از بین می رود.

_نواحی درمان را ماساژ ندهید.

_از گرم کردن محل درمان تا از بین رفتن کامل تورم یا کبودی خوداری کنید. دوش گرفتن یا شستشوی معمولی اشکالی ندارد.

_از فعالیتهایی که باعث سرخ شدن صورت می شوند مثل مصرف الکل، ورژش یا برنزه کردن در روز درمان خود داری کنید.

_برای کاهش تورم یا کبودی تا چند روز هر چند ساعت به مدت 15 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید.اگر کبودی ایجادشود معمولا” در عرض 7-10 روز از بین می رود.

_در صورت نیاز می توانید 2-4 هفته بعد از درمان برای روتوش مراجعه نمایید.

 

Need help? Email Us Here! Chat With Us Now!

← Prev Step

Thanks for contacting us. We'll get back to you as soon as we can.

Please provide a valid name, email, and question.

Powered by LivelyChat
Powered by LivelyChat Delete History