روش درمان ریزش مو

پلاسمای غنی از پلاک(PRP)پلاسمای خون غلیظ شده ای است که نسبت به خون در گردش معمولی سه تا پنج برابر پلاکت بیشتر دارد. علاوه براین، این پلاسما شامل پلاکت هایی است که از عامل رشد (PDGF)، عامل رشد اندوتلیال عروقیVEGF))، عامل رشد توموری (TGF) و پروتئین های بیواکتیو دیگر گرفته می شود که به درمان زخم و رشد موی احتمالی کمک می کنند.

خون انسان در اصل از گلبول های قرمز (RBC) و همچنین گلبول های سفید (WBC)، پلاکت و پلاسما تشکیل شده است. پلاکت ها با آغاز مرحله ابتدایی انعقاد، برای درمان زخم ها توسط بدن نقشی کلیدی را ایفا می کنند.
گفته می شود که با افزایش میزان پلاکت در ناحیه زخم دیده، بهبود این ناحیه توسط بدن شدت پیدا می کند که با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت در درمان زخم توجیه می شود. اثرات احتمالی آن بر تقویت رشد مو آن را در کاشت مو و درمان های پزشکی برای جلوگیری از ریزش مو موثر کرده است.

پلاسمای غنی از پلاکت چگونه آماده می شود و مورد استفاده قرار می گیرد؟

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) که عموما برای ترمیم مو مورد استفاده قرار می گیرد، از خون خود بیمار گرفته می شود. به منظور بدست آوردن PRP، خون بیمار در یک دستگاه سانتریفوژ چرخانده می شود تا مولفه های جامد از مولفه های مایع جدا شوند و فعال سازهای پلاکت مثل ترومبین، کلیسم کلرید و گاهی اوقات کلاژن اضافه می شوند. بخش جامد جدا شده خون پلاسما غنی از پلاکت است.
در بازار کیت های تجاری برای درمان با روش PRP موجود است. این کیت ها شامل سیدومدیکس، PRP خالص، سیستم آنجل و سیستم هاروست می باشد. PRP گاهی اوقات با A-Cell ترکیب می شوند.
سپس پلاسمای غنی از پلاکت داخل یک سرنگ قرار داده می شود و در ناحیه تحت درمان به عبارت دیگر در محل جراحی یا محل ریزش مو عرضه می شود. پلاسمای غنی از پلاک را می توانید در طول و پس از کاشت مو بر ناحیه دریافت کننده بپاشید یا مستقیما در پوست سر در حال طاسی تزریق کنید. پیش از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، پزشکان اغلب از یک داروی بیهوشی موضعی دارای1 درصد لیدوکائین برای انجام این کار بهره می برند.
وقتی از پلاسمای غنی از پلاکت برای تحریک رشد مو استفاده می شود، اغلب پزشکان تزریقاتی را در فواصل 3 تا9 ماهه زمان بندی می کنند. در2 تا 6 ماه اول می توان شاهد کمی بهبودی بود. درمان باید به صورت متناوب ادامه پیدا کند تا بهبودی تدوام داشته باشد.

نحوه کاشت مو با روش PRP

فولیکول های مو از طریق جذب اکسیژن از بافت مجاور زنده باقی می مانند. تصور می شود که عرضه پلاکت ها و گلبول های سفید با استفاده از روش PRP باعث تقویت مکانیسم بهبود زخم طبیعی بدن می شود. همچنین گفته می شود که پلاسمای غنی از پلاکت در واقع سلول های بنیادی فولیکول های موی تازه منتقل شده را تحریک می کند.
به منظور درمان ریزش مو، بعضی از پزشکان ادعا می کنند که می توان از پلاسمای غنی از پلاکت برای تحریک رشد فولیکول ها استفاده کرد و در نتیجه فرآیند کم شدن مو که در بیماری طاسی با الگوی مردانه قابل مشاهده است، معکوس می شود.
کاربردهای پلاسمای غنی از پلاکت
پلاسمای غنی از پلاکت در زمینه های پزشکی مختلفی مثل تسریع بهبودی آسیب دیدگی تاندون، درمان آرتروز، در بعضی از زمینه های دندان پزشکی ( بازسازی فک) و در بیماری های قلبی عروقی مورد استفاده قرار می گیرد. نشان داده است که شکل غلیظ پلاسما باعث تسریع التیام زخم و ترمیم بافت می شود و در نتیجه به صورت بلقوه در روش های ترمیم مو کارآمد است.
در فرآیند کاشت مو، پلاسمای غنی از پلاکت را می توان در ناحیه دریافت کننده تزریق کرد یا پخش کرد تا به شکل نظری بهبودی گرافت های منتقل شده تحریک شود و در ناحیه اهدا کننده، تزریق یا پخش می شود تا بهبودی برش ایجاد شده در این ناحیه تسریع شود و به صورت بالقوه باعث شکل گیری کمترین جای زخم می شود.
در درمان بیماری طاسی با الگوی مردانه یا زنانه، می توان پلاسمای غنی از پلاکت را به پوست سر در حال طاس شدن تزریق کرد تا موی کم پشت را تحریک کرد تا پرپشت تر شود.این روش برای بیمارانی که موهای کم پشتی دارند و کاملا طاس نیستند مناسب تر است.

آیا درمان ریزش مو با روش PRP روش جدیدی است؟

خیر. این فن آوری در کاربردهای جراحی و مراقبت از زخم برای سالیان زیاد مورد استفاده قرار گرفته شده است و در ابتدا به عنوان یک درمان کمکی در عمل جراحی باز قلب بکار برده شده است. استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت برای پوست سر روشی نسبتا جدید است و چه به عنوان یک روش مکمل برای کاشت مو و چه عنوان روشی مجزا برای رشد مجدد مو بسیار موثر بوده است. گفته می شود که در نواحی مشخصی از بدن پلاسمای غنی از پلاکت 70 تا 80 درصد کارایی دارد، اگر چه این داده ها عموما شامل مطالعات چندگانه با گروه های جمعیتی اندک می باشد.
پلاسمای غنی از پلاکت چگونه برای درمان ریزش مورد استفاده قرار می گیرد؟
براساس گزارشات همکاران و تجارب شخصی، از پلاسمای غنی از پلاکت استفاده می کنیم و آن را با A-Cell، یک داروی ترمیمی که از مثانه خوک مشتق شده است، ترکیب می کنیم. این ترکیب بسیار موثر و بی خطر است. پس از بیحس شدن نواحی کم پشت یا طاس پوست سر، این ترکیب به آن نواحی تزریق می شود. توصیه می شود که این روش درمانی هر شش ماه یک بار تکرار شود تا نتایج حفظ شود.

پلاسمای غنی از پلاکت چگونه به کاشت مو کمک می کند؟

untitle

استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت در روش های کاشت مو چهار مزیت دارد:
• پلاسمای غنی از پلاکت در روش های کاشت موی FUE یا FUG به ناحیه اهدا کننده تزریق می شود تا بهبودی آن سریع تر صورت بگیرد و جای زخم کمتری ایجاد شود.
• هر گرافت مو قبل از کاشت داخل پلاسمای غنی از پلاسما قرار می گیرد تا رشد مجدد موها بهبود پیدا کند.
• پلاسمای غنی از پلاکت به ناحیه دریافت کننده پوست سر تزریق می شود تا بهبودی سریع تر صورت بگیرد و رشد مجدد گرافت بهبود پیدا کند، مخصوصا در پوست سرهایی که ناشی از عمل کاشت موی قبلی یا آسیب دیدگی دیگر جای زخم دارند یا در ناحیه فرق سر که که رشد مجدد مو چندان زیاد نیست.
• پلاسمای غنی از پلاکت برای درمان ریزش مو در نواحی دیگر پوست سر که کاشت مو در آن صورت نگرفته است، به صورت مجزا مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا مصرف محصولات خونی عوارض دارد؟

خیر. در روش PRP از خون خود بیمار استفاده می شود و در نتیجه خطر ابتلا به مشکلات ناشی از تزریق خون وجود ندارد.
اقداماتی که قبل یا بعد از انجام روش باید صورت بگیرد چیست؟
فرد بیمار باید هفت روز قبل از انجام روش PRP و سه روز پس از آن از خوردن تمامی داروهای ضد التهابی خودداری کند. این داروها شامل داروهای ضد التهابی تجویزی و داروهای بازاری ناپروکسن، آسپیرین و ایبوپروفن می شود ( بیماران قلبی نباید مصرف آسپیرین را متوقف کنند). مصرف قرص های مسکنی مثل تیلنول ( استامینوفن) و ضددردهایی مثل کدئین ( در صورتی که کاشت مو به صورت همزمان انجام شود) ایرادی ندارد. بیمارانی که داروهای رقیق کننده خونی (کومادین، وارفارین، پلاویکس، پراداکسا) مصرف می کنند، تزریق PRP مناسب نیست. پس از انجام روش PRP، نتایج آن خیلی سریع مشخص می شوند.

مدت زمان انجام فرآیند

کل فرآیند در حدود90 دقیقه طول می کشد. زمان زیادی از این فرآیند صرف استخراج و فرآوری خون بیمار برای تزریق می شود. سپس در عرض دو تا سه هفته بیمار می توان منتظر درمان و نتایج اولیه باشد.
انتظاراتی که در طول انجام روش PRP می توان داشت کدام اند؟
با استفاده از تجهیزات استرلیزه، تقریبا 80 سی سی از خون بیمار از یک رگ دریافت می شود و در یک لوله مخصوص قرار داده می شود و به سانتریفوژ منتقل می شود. در حین پردازش PRP، پوست سر با استفاده از تحریک عصب بیحس می شود. از آنجایی که بیهوشی موضعی ممکن است از تاثیر پلاسما غنی از پلاکت جلوگیری کند، مواد بیهوشی موضعی را نمی توان در ناحیه های طاس سر تزریق کرد. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت دارای A-Cell به نواحی طاس پوست سر چندین دقیقه طول می کشد. به منظور فعال سازی PRP، پوست سر سپس با یک غلتک یا سوزن های کوچک درمان می شود که صدها نقطه ریز را ایجاد می کنند. در صورتی که پلاسمای غنی از پلاکت برای کاشت مو مورد استفاده قرار گیرد، ابتدا خون گرفته می شود، سپس پلاسمای غنی از پلاکت تهیه می شود و سپس به نواحی اهدا کننده ها و درمان شونده ای که بیحس شده اند و هر ناحیه ای که دچار ریزش مو شده است، تزریق می شوند.

عوارض جانبی یا خطرات روش PRP

این روش کاشت مو عوارض جانبی بسیار کمی دارد که به ندرت هم اتفاق می افتد. این عوارض جانبی شامل کبودی موقتی در ناحیه ای که خون از آن گرفته شده یا پلاسمای غنی از پلاکت تزریق شده است و شدت پیدا کردن ریزش مو می باشد. پس از انجام این روش کاشت مو، هر گونه ناراحتی یا سردرد جزئی را می توان به شکل موثری با یک داروی مسکن ساده مثل تیلنول درمان کند. پس از کاشت مو با این روش ظاهر بهتری پیدا خواهید کرد.

Need help? Email Us Here! Chat With Us Now!

← Prev Step

Thanks for contacting us. We'll get back to you as soon as we can.

Please provide a valid name, email, and question.

Powered by LivelyChat
Powered by LivelyChat Delete History